vineri, 9 iulie 2010

Moartea bunicuței Constanța


Primesc în ultima vreme, din ce în ce mai insistent, invitații de a semna o petiție online intitulată "Luați-i peninsula lui Mazăre!", o inițiativă a ziarului constănțean Cuget liber. O idee abolut lăudabilă. Cu toate astea, o socotesc deja tardivă acum și, îndrăznesc s-o spun, naivă și inutilă... Să mă explic...

Îmi amintesc - și poate că și unii din cei care mă cunosc își amintesc - că am atins acest subiect în o mulțime de talk-show-uri pe care le-am moderat la televiziune în Constanța. Este o problemă care mă doare mai tare decât altele, atunci când vine vorba de orașul meu natal, pe care l-am lăsat în urmă cu aproape doi ani. Mi-a fost dragă zona peninsulară încă de când eram un copil. Și mi-a rămas la fel de dragă, e aidoma unei bunici care îți încălzește sufletul cu tot ce are ea mai bun și cu tot ce poate să-ți dăruiască. Când mi-e dor de Constanța, mă duc să văd în special această zonă a orașului... Oricum, în rest, mare lucru nu e de văzut, a rămas totul încremenit la momentul 1990. Însă, din păcate, vezi cum anii trec, bunica îmbătrânește tot mai mult, se gârbovește și se pierde, fără ca tu să poți face ceva pentru a opri toate acestea...

Văd clădirile vechi care au mai rămas în picioare. Unele sunt niște valori arhitectonice, altele sunt doar simple case care continuă să traverseze timpul, dar și acestea pun umărul la păstrarea parfumului unic al Constanței. O parte s-au pierdut deja și le mai putem vedea doar în fotografiile și vederile vechi... Văd ruinele antice care se luptă să scoată capul la lumină dintre bălării și mormane de gunoaie. Edificiul roman cu mozaic a rămas doar un obiectiv necunoscut, pe care nu îl mai vizitează nimeni. Băile romane din apropiere se prăbușesc sub povara indiferenței și a nesimțirii primăriei. Alte o mulțime de urme ale antichității zac îngropate în pământ. Le mai vede lumina doar când un excavator vine sa-și înfigă colții pentru a face loc unei vile moderne. Mai nou, în zona peninsulară urmează să se construiască un mall și o șosea. Asfalt și sticlă în cea mai frumoasă zonă a orașului Constanța, frumoasă tocmai prin ceea ce nu poți găsi și vedea în alte locuri...

Mă gândesc la zonele cu ruine antice care împodobesc Atena, Roma sau Istanbul. Sunt locuri care au făcut, printre altele, faima acestor orașe. Încerc să-mi imaginez cât de frumos ar arăta Constanța în urma unui proces de conservare a acestor clădiri vechi, unice... Cum ar arăta Constanța dacă toate urmele antichității ar fi protejate și puse în valoare...

Mă tem că deja este prea târziu... Mazăre nu va avea niciodată nostalgii și sensibilități estetice pentru orașul pe care îl conduce. Nimic din toate astea nu s-ar potrivi cu Formula 1 pe apă sau cururile goale de brazilience... Dar mă tem că, la urma urmei, nu Mazăre este cel mai vinovat pentru distrugerea iremediabilă a celei mai frumoase zone a orașului meu natal, ci constănțenii înșiși. Cei 20% din locuitori care l-au votat din nou la ultimele alegeri locale, pentru că le-a gâdilat lunar burțile cu un pui și-o sticlă de ulei, dar și restul, pentru că nu au ieșit la vot, ca să schimbe ceva din această stare de fapt. Ori pentru că măcar nu au încercat...

Cine să facă proiecte pentru accesarea fondurilor europene? Cine să pună osul la treabă? Cui îi pasă că peninsula se duce dracului și că în câțiva ani vom vedea și acolo vile noi și sedii ascuțite de bănci și de firme? M-am resemnat. Nimic nu se mai poate schimba în Constanța. Luați-vă gândul și puneți-i cruce! Bunicuțo, ai fost frumoasă, ai fost bună, ne-ai încălzit sufletele, dar, gata!, mori odată, să scăpăm de grija ta, să putem aduce în loc una tânără, cu cracii lungi și cu fusta scurtă. Vremea ta a trecut!...

* Mulțumesc Constanța Blog (http://www.constantablog.net/) pentru fotografiile puse la dispoziție.
** Puteți citi petiția "Luați-i peninsula lui Mazăre!" la adresa:













Niciun comentariu: