sâmbătă, 30 aprilie 2011

Cărucioare goale, pantofiori goi...


Dragi prieteni,

Înainte de toate, vă mulțumesc pentru cele câteva minute pe care sper sa mi le acordați urmărind filmulețul atasat! Adresez acest mesaj tuturor din dorința de a convinge pe cât mai mulți să participe la un Mars al Tacerii, care va avea loc duminică, 8 mai, începând cu ora 12.00, în București, Piata Victoriei.

Dacă locuiți în provincie sau în străinătate, nu-i nimic! Rugați-vă prietenii care sunt în București să participe ei în memoria copiilor plecați prea curând de lângă noi

În condiţiile în care România a ocupat, pentru a doua oară în decurs de 4 ani, locul întâi în Uniunea Europeană în privinţa mortalităţii infantile, trebuie să se ia măsuri pentru a reduce rata, inadmisibil de mare. Acest Marş al Tăcerii este un prim pas către aceasta schimbare atât de necesară!

Pentru a putea trage un semnal de alarmă, avem nevoie de minimum 578 de participanţi (acesta este numărul copiilor deveniţi îngeri, ale căror nume se află pe pagina dedicata lor) astfel încât fiecare persoană care va participa să meargă în memoria unui copil.

Dar vă imaginaţi cum ar fi să se strângă 2848 de oameni care să meargă în memoria celor 2848 de copii cu vârste cuprinse între 0 şi 10 ani, dintre care 2078 de copii cu vârsta cuprinsă între 1 zi şi 1 an (câţi s-au stins numai anul trecut)?
Cu cât vom fi mai mulți, cu atât va fi mai impresionant și impactul va fi mai mare!

Dragi părinți de Îngeri, știu cât de greu va fi… ȘTIU!... Dar îndrăznesc să cred că Iubirea pentru îngerașii noștri va fi mai mare decât durerea și că veți participa la acest dureros – dar necesar - Marș al Tăcerii!

Dragi prieteni, onorați împreună cu noi memoria copiilor deveniți Îngeri! Sprijiniți părinții de Îngeri în acest Marș! Sprijiniți cauza lor! Fiți Îngeri pe Pământ, pentru Îngerii din Ceruri…

Dacă aveți cont pe Facebook, vă rog să accesați pagina aceasta și să confirmați participarea, postând un mesaj.

Daca nu aveți cont acolo, atunci puteți confirma pe Forum-ul EMMA, în topicul dedicat acestui eveniment, respectiv
aici.

Mai multe informații despre Marș găsiți aici, inclusiv materiale de promovare pe care ar fi minunat să le răspândiți!

De asemenea, vă rog să dați mai departe acest mesaj cât mai multor persoane…. Nu contează daca sunt Părinți de Îngeri sau nu, dacă sunt din București sau nu… Poate știu ei, la rândul lor pe cineva…

Acest eveniment a fost initiat de MISS Foundation, din Phoenix, SUA, de Ziua Internationala a Mamei.

Tot în aceeași zi va avea loc o ceremonie de comemorare a copiilor și în Londra.

“Fii schimbarea pe care vrei să o vezi in lume” – Mahatma Gandhi

Doamne ajută!

Cu recunoștință,

Bianca Brad,
mama unui băiețel pe Pământ și a unei fetițe în Ceruri





vineri, 29 aprilie 2011

Nimic despre nunta regală


Nu m-a interesat, astăzi, nimic legat de nunta prințului William cu Kate Midleton. Nici fastul, nici rochia de mireasă, nici sărutul din balcon, nimic. Am fost întotdeauna de părere că singurul merit al capetelor regești, de oriunde și de oricând, este acela că s-au născut într-o anumită familie. În plus, faptul că Palatul Buckingham a susținut tot timpul că toate cheltuielile sunt acoperite din buzunarul reginei mă enervează suplimentar, din moment ce niciunul dintre ei nu are vreun salariu, ci trăiesc tocmai pe cârca supușilor care plătesc taxe și impozite.

Dar nu despre asta vroiam să vorbesc. M-am aflat, astăzi, în locuri în care merg adesea. Am auzit absolut întâmplător două cântece care mă tulbură de fiecare dată și pe care nu le-am mai ascultat de multă vreme... Și iată de ce ziua nu a fost goală și pierdută...


Bette Midler mă sictirește la fiecare apariție, în special pentru încăpățânarea cu care vrea să convingă pe toată lumea de faptul că Barbra Streisand nu este singura mare actriță-cântăreață evreică. Pentru mine, Bette Midler nu este altceva decât „that bitchy woman trying to look like a lady”... Nu-i iese niciodată. Însă acest cântec este absolut divin și mă furnică pe spate de câte ori îl aud...

Iar cel de-al doilea cântec este „Comme moi”. Despre Edith Piaf nu vreau să spun nimic. E prea mare ca să pot spune eu ceva potrivit.


Comme moi                                  Like me

Peut-être bien qu'ailleurs,            Maybe someplace else
Une femme a le cœur                  There’s a woman with a heart
Eperdu de bonheur,                     Overwhelmed by joy,
Comme moi...                               Like me...

Et que d'un geste heureux           And with a blissful gesture
Elle soulève un peu                      She lifts
Le rideau de soie bleue,             The blue silk curtain,
Comme moi...                               Like me...

Pour regarder en bas                  To look down
Son amour qui viendra                How her love will come along
La prendre dans ses bras,          And take her in his arms,
Comme moi...                               Like me...

Elle attend son amour,                She’s waiting for her lover,
Les yeux de son amour,             The eyes of her lover,
Les bras de son amour,             The arms of her lover,
Comme moi...                              Like me...

Peut-être bien aussi,                   Maybe also,
Qu'à l'instant, elle vit,                   At this moment she has
Le meilleur de sa vie,                 The best time of her life,
Comme moi...                              Like me...

Et qu'en fermant les yeux,           And closing her eyes
Elle abandonne un peu               She gets lost
Sa main dans ses cheveux,       Her hand in her hair,
Comme moi...                              Like me...

Peut-être qu'à son cœur,            Maybe she pins a flower
Elle épingle une fleur                   To her chest
Et puis regarde l'heure,               And then looks at the clock,
Comme moi...                              Like me...

Et pense à son amour,               She thinks of her lover,
Aux yeux de son amour,             Of her lover’s eyes,
Aux bras de son amour,             Of her lover’s arms,
Comme moi...                              Like me...

Peut-être bien encore                 And maybe even
Qu'elle entendra plus fort            She will hear
Son cœur battre et qu'alors,       Her heart beating faster and then,
Comme moi...                              Like me...

Elle voudra crier                          She will want to cry
En entendant monter                  When hearing a footstep
Un pas dans l'escalier,               On the stairs,
Comme moi...                             Like me...

Comme moi dans l'instant         Like me in the moment
Où mon cœur en suspens          Where my heart
Se retient un moment,                Holds on to you
Contre toi...                                  In suspense...

Et puis meure, mon amour,       And then to die, my love,
Dans tes yeux, mon amour,       In your eyes, my love,
Dans tes bras mon amour,        In your arms, my love,
Mon amour...                               My love...


marți, 26 aprilie 2011

Românii n-au talent. Nici măcar bun simţ.







Dacă până acum am sperat că mai avem în ţara asta cantităţi suficiente de educaţie, bun simţ şi normalitate, apăi de azi-noapte mi-am pierdut definitiv orice nădejde... Sunt indignat şi dezgustat de ceea ce au votat telespectatorii concursului „Românii au talent”... Să auzi voci atât de bune, să vezi atleţi atât de uimitori şi să votezi un adolescent derutat care dă din gură nişte vorbe şi dă din mână pe un ritm făcut pe calculator, mi se pare o dovadă de prostie, de incultură şi de bătaie de joc... Românii n-au ştiut niciodată să-şi aclame în picioare valorile, aşa cum mă încântă să văd la americani şi la englezi. Românii n-au ştiut niciodată să-i respecte pe cei mai buni ca ei. Dimpotrivă, au făcut totul să-i gonească din ţară, ca să-şi caute mâncarea printre străini...

Mă uit încă o dată la prestaţia acestui Ţuţu în finala concursului... Cu destul de puţin exerciţiu, oricine ar putea să dea din gură pe un ritm. N-ai nevoie de talent pentru asta. Mă uit pe site-ul emisiunii la cum comentează susţinătorii lui. Agramaţi, mitocani, neciopliţi. Cei mai mulţi dintre ei nu ştiu să scrie corect româneşte. Mulţi dau exemple precum BUG Mafia, Paraziţii, Puya drept modele artistice. Artistice?? Bună parte din cei care comentează acolo au un vocabular sărac intelectual. Cele mai frecvente cuvinte sau expresii sunt „p**a”, „să vă f*t”, „m**e” şi toate celelalte... (Sunteţi oripilaţi? Foarte bine! Vreţi o porţie întreagă? Citiţi toate aceste comentarii!) Despre lipsa diacriticelor, a formei „sunt” şi a literei „â” nu mai pomenesc, e caraghios să mai ai astfel de aşteptări de la asemenea oameni... Eh, aceste specimene sunt în acest moment cele mai numeroase în România. O spune clar numărul de voturi pe care l-a primit aseară acest Ţuţu. Nu ştiu dacă, sociologic vorbind, avem aici un eşantion reprezentativ. Mi-e de ajuns să ştiu că această rasă este cea care dictează ce reprezintă valoare în ţara mea, cine are talent şi cine trebuie să fie preţuit.

Talentele, valorile, elitele au început de multă vreme să părăsească ţara. Vor rămâne cei care nu mai au timp s-o ia de la capăt, resemnaţii şi mai ales cei care nu vor avea niciodată habar cum miroase o carte, cei care cred că Schopenhauer a fost un compozitor de muzică de-aia, simfonică şi cei care cred că muzică înseamnă Salam sau Guţă... Ştiu, este trist. Este grav.

Nu mă consolez cu ideea că Susan Boyle a câştigat locul 2 la „Britains Got Talent” şi apoi a cucerit lumea... Nu mă consolez cu ideea că pe Narcis Iustin Ianău oricum îl va înhăţa vreo casă de discuri şi îl va face star mondial la Scala din Milano. Nici nu mai sunt sigur de asta... Dar vreau ca talentul şi munca să fie preţuite la mine acasă!

A fost singura ediţie românească a acestei emisuni la care m-am uitat. M-am lăsat înşelat de o etichetă. „Românii au talent”. Hm... Lipsesc un „n” şi-o cratimă... Cred că a venit vremea să căutăm o altă ţară...

Vezi mai multe pe Romanii au talent


Vezi mai multe pe Romanii au talent


Vezi mai multe pe Romanii au talent


Vezi mai multe pe Romanii au talent


Vezi mai multe pe Romanii au talent

duminică, 24 aprilie 2011

69!


Vă vine să credeţi că această minunată femeie împlineşte astăzi 69 de ani???
La mulţi ani, Barbra!


sâmbătă, 23 aprilie 2011

Sărbători fericite!



Începe iar nebunia cu mesajele de Paşti. Pe sms, pe Messenger, pe mail, pe Facebook... Mă isterizez, pentru că 99% din ele sunt trimise aşa... „Hai să scăpăm şi de grija asta... S-o bifăm şi p-asta...” Am primit deja poveşti rimate sau în proză despre iepuraşi, ouă înroşite, mieluşei, sărbători fericite, armonie, Învierea Domnului, speranţă, iubire şi toate celelalte... Cel mai rău mă isterizează că azi, la 10:27, cu aproape 14 ore înainte, mi se trimite pe telefon „Cristos a înviat!” Iar peste toate, „Paşte fericit!” Îmi sună deja aproape ironic, batjocoritor, ca o invitaţie în faţa blocului, să pasc o gură, două, de iarbă verde, proaspătă... De ce nu mai ştie aproape nimeni că, de fapt, se spune „Paşti”? E drept, n-o să-şi bage nimeni limba între măsele ca să spună „Paşti”... De aceea prefer să vă urez tuturor „Sărbători fericite!”

vineri, 22 aprilie 2011

Obsesii


Obișnuiesc să am obsesii. :) În special în materie de muzică. Am mai povestit despre asta. Mi se întâmplă să aud undeva, cândva, o bucată muzicală, un fragment, de care să mă îndrăgostesc instantaneu... Apoi să îmi doresc cu disperare înregistrarea respectivă. Uneori știu din start ce caut și, mai devreme sau mai târziu, găsesc. Alteori nici măcar nu am habar despre ce este vorba. Știu doar că mă obsedează tema muzicală respectivă...


Pe la mijlocul anilor '80 se dădea la televizor un soi de documentar științific realizat de geneticianul Constantin Maximilian, o personalitate absolut fascinantă, un vorbitor care aproape hipnotiza. Vedeam câte o porție pe săptămână, de numai 15-20 de minute, în care Maximilian spunea povești încântătoare despre ceea ce visau atunci geneticienii. Un soi de Carl Sagan al științei românești. Abia așteptam serile de joi pentru acest documentar, pentru Maximilian și pentru visările lui, dar și pentru... ilustrația muzicală foarte diferită de tot ce exista atunci în România. Am căutat cu încăpățânare în magazinele cu discuri de pe vremea aceea, desigur, în zadar. Abia după 1990 mi-am dat seama că ar putea să fie vorba de Vangelis. Am început să cumpăr tot ce îmi ieșea în cale cu numele lui Vangelis. Și uite-așa mi-am făcut o colecție întreagă cu albume semnate de vrăjitorul grec al sunetelor electronice. Și în cele din urmă, după vreo 10 ani, am găsit și muzica pe care o folosea Constantin Maximilian ca fundal muzical.


Tot pe vremea aceea obișnuiam să urmăresc festivalul de la San Remo, atâta cât era permis să vedem... La ediția din 1985 am ascultat un cântec care mi s-a imprimat perfect pe scoarța cerebrală, deși acea seară de februarie a fost singura dată când l-am ascultat. L-am căutat timp de 26 de ani. Până azi! Așa că mi-am mai tratat o obsesie. Însă emoția (re)descoperirii a rămas neatinsă. Astăzi am fost fericit! Mulțumesc. ;)

Riccardo Fogli - Sulla Buona Strada

Asculta mai multe audio pop


duminică, 10 aprilie 2011

Povestea unui copil blond – Jan Werner Danielsen (10.04.1976 – 29.09.2006)



Undeva, într-o mică localitate din centrul Norvegiei. Devreme, într-o dimineață de vară. Familia Danielsen nu-și găsește copilul, un băiețel de vreo 3-4 ani. După câteva căutări în locurile obișnuite, Danielsenii îl găsesc pe puști pe un câmp din apropiere. Micuțul Jan Werner cântă. Singurii spectatori, niște vaci. Părinții răsuflă ușurați și așteaptă să vadă ce se întâmplă. Jan își termină „spectacolul”, câteva cântece ale Barbrei Streisand, și face o plecăciune în fața vacilor, mulțumindu-le. Întâmplarea este povestită aproape 30 de ani mai târziu în biografia pe care o va scrie tatăl său, în cartea intitulată „Bare Werner” („Pur și simplu Werner”). Copilul blond care cânta vacilor urma să devină cea mai frumoasă voce a Norvegiei, unul dintre cei mai mari artiști neștiuți în restul lumii.

La 5 ani apare pentru prima oară pe scenă, într-un musical. La 12 ani câștigă un concurs pentru tinere talente și primește un contract discografic. Îi apare un single cu două cântece.



Părinții nu îl lasă să continue, pentru că vocea îi este prea crudă și o carieră profesionistă începută atât de devreme ar putea să-i distrugă glasul. Însă nici măcar familia nu-l mai poate ține multă vreme departe de scenă. La 18 ani, Jan Werner Danielsen participă la concursul „Talentiaden”, organizat de NRK, televiziunea publică norvegiană, unde interpretează o melodie dificilă, „Anthem”, scrisă de cuplul de compozitori ai formației ABBA. Acesta este momentul în care tânărul cu plete blonde și ochi albaștri, dar mai ales cu o voce de aproape 5 octave, devine starul numărul 1 al Norvegiei. Se întâmplă în 1994.


Este anul în care Jan Werner Danielsen declanșează o adevărată furtună în Norvegia. După concursul care l-a făcut cunoscut, comitetul norvegian de organizare a Jocurilor Olimpice de iarnă de la Lilehammer îl invită să cânte la ceremonia de deschidere, unde i se acordă prima medalie de aur a Jocurilor, pentru simplul fapt că a acceptat invitația de a cânta!!! În același an, norvegienii îl desemnează să le reprezinte țara la Eurovision, în duet cu Elisabeth Andreassen (aceasta câștigase deja concursul Eurovision cu câțiva ani în urmă) și vor obține locul 6.


Albumul de debut al lui Jan Werner, „All By Myself”, va apărea în 1995 și va deveni album de aur. Toate albumele sale următoare vor înregistra un succes uriaș și se vor vinde în peste 100.000 de exemplare, o cifră enormă ținând cont de faptul că populația Norvegiei abia depășește 4 milioane de locuitori.

În 2003, Jan Werner este invitat să cânte la ceremonia de decernare a Premiilor Nobel, unde va interpreta „Air” de Johann Sebastian Bach.


În 2004, concertul său de la teatrul din Drammen este înregistrat, dar nu va fi niciodată lansat pe DVD, așa cum era planificat.


Despre Jan Werner am auzit prima dată în 1995, când a participat la concursul „Cerbul de Aur” de la Brașov. Acesta este momentul.


Este pentru prima dată când această înregistrare poate fi vizionată din 1995 încoace. A fost singurul artist care mi-a plăcut la acea ediție. Am și păstrat de atunci un articol dintr-un ziar, singurul articol publicat despre el în România, în care apar o fotografie și câteva date personale. L-am trimis în Norvegia când am aflat că se va scrie o carte despre el. Două pagini din acea carte sunt scrise datorită acelui unic articol apărut în presa românească!


A fost ciudat. Nicio clipă după aceea nu mi-am amintit cum arăta, ce a cântat, cum era îmbrăcat. Singurul gând care mi-a venit tot timpul în minte a fost... o lumină! Această lumină m-a determinat să caut timp de 11 ani orice înregistrare audio sau video cu Jan Werner. Abia în decembrie 2006 am reușit să-i ascult pentru prima dată cântecele. Este și momentul în care am aflat că artistul pe care îl căutasem atâția ani murise cu aproape 3 luni în urmă, la numai 30 de ani, copleșit de muncă, de căutarea perfecțiunii artistice, dar și de boală. Prietena lui, Febe Rognstad, care îi este în același timp și manager, îl găsește mort în apartamentul lui din Oslo. Vestea stârnește un val de durere în întreaga Norvegie. Se vorbește despre sinucidere, despre abuz de droguri. Familia neagă toată zvonurile. Cu o săptămână înainte, Jan Werner fusese în Canada unde făcuse planuri pentru o carieră internațională. Cu două spătămâni înainte, tocmai terminase înregistrările pentru un nou album. Familia va insista ca albumul să fie lansat la data programată.


Ceremonia funerară va avea loc la Oslo, pentru ca toți cei care doresc, să-și poată lua rămas bun de la el. Durerea și tristețea devin copleșitoare în momentul în care colega lui, Elisabeth Andreassen, cu care înregistrat o mulțime de cântece și a străbătut întreaga Norvegie în spectacole, interpretează, în fața sicriului, un ultim duet cu Jan Werner, a cărui voce se aude de pe un demo pe care nu a mai apucat să-l lanseze pe disc.


Rezultatele autopsiei au fost gata abia câteva luni mai târziu. Jan Werner a murit în urma unui stop cardiac, cel mai probabil cauzat de o inflamație a plămânilor, pe fondul obezității și a unei epuizări fizice accentuate, după o perioadă de prea multă muncă. În cartea pe care o va publica în 2007, tatăl său a explicat faptul că Jan Werner avea uneori momente copleșitoare de teamă, când credea că nu poate să cânte suficient de bine și că avea așteptări prea mari de la propria persoană.

A abordat cu o ușurință incredibilă genuri extreme de diferite, de la muzica pop, la cântecele tradiționale sau religioase, până la muzica sacră și hard-rock!


Nu a făcut niciodată studii muzicale, a cântat așa cum a simțit. A interpretat cântece originale, anume scrise pentru el, dar a cântat și cântece pe care le-au făcut celebre voci precum Barbra Streisand, Sarah Brightman, Maria Callas, Celine Dion, Marc Anthony sau Loreena McKennitt. Aproape întotdeauna, copiile sunt proaste. În cazul lui, dimpotrivă, versiunile sale au fost mai bune decât originalele, lucru întânit doar la artiștii de geniu. Jan Werner nu doar că m-a impresionat cu muzica și cu vocea lui incredibilă, dar a adus în viața mea câțiva prieteni minunați, foarte dragi mie... Eram convins că am să scriu dintr-o suflare 1000 de pagini despre Jan Werner, dar mi-a luat o zi întreagă și tot nu mi-am găsit cuvintele cele mai potrivite, așa că prefer să mă opresc aici... Aș vrea să mai spun doar atât. La un moment dat, am găsit pe YouTube o înregistrare video care nu încetează să mă uimească nici astăzi. Am descărcat-o, așa proastă cum era din punct de vedere tehnic. Apoi, după ce am observat că a fost retrasă, am repostat-o. De ce? Pentru că această înregistrare este, după părerea mea, cea mai frumoasă prestație vocală live din câte au existat vreodată. Nu pentru că este vorba de una din cele mai frumoase melodii din istoria muzicii (autorul este celebrul Enio Morricone), nu pentru că finalul îți taie respirația și la propriu, și la figurat (durează nu mai puțin de 30 de secunde), ci pentru că în momentul respectiv, n-am nicio îndoială, Dumnezeu I-a pus un deget pe frunte lui Jan Werner... De aceea, probabil, l-a și luat atât de tânăr dintre noi...


Dacă ar fi trăit, Jan Werner Danielsen ar fi împlinit astăzi 35 de ani. M-am simțit dator să scriu această poveste.

vineri, 8 aprilie 2011

Ultima gheişă



Cutremurul catastrofal din 11 martie şi valul teribil care a urmat au luat vieţi, au distrus destine şi au lăsat pe sufletul Japoniei urme greu de şters vreodată. Mai mult, un simbol al unei tradiţii milenare e pe cale să dispară: gheişa.

Tsuyako Ito, o femeie în vârstă de 84 de ani, îşi duce zilele într-o sală de sport a unei şcoli, transformată acum în adăpost pentru supravieţuitorii dezastrului de acum aproape o lună. La prima vedere, este un om oarecare, ca toţi ceilalţi 100 de oameni cu care împarte această sală, cei mai muţi dintre ei în vârstă. A pierdut tot ce avea. Apa i-a luat casa, dar nu asta este ceea ce avea mai preţios. Odată cu casa, femeia a pierdut kimonouri, instrumente musicale, peruci, accesorii şi o întreagă recuzită pe care o strânsese de-a lungul anilor. Tsuyako Ito este ultima gheişă care îşi mai desfăşura activitatea în acest oraş. Nu i-au mai rămas acum decât vocea, învăţătura şi dorinţa de a o lua de la capăt.

Nu este acesta primul necaz căruia este obligată să-i facă faţă. A supravieţuit bombardamentelor aeriene şi navale americane din timpul celui de-al doilea război mondial. “Am trecut prin nenumărate cutremure şi prin trei valuri tsunami, însă ceva atât de înfricoşător n-am mai trăit niciodată.” Cutremurul de 9 grade a prins-o în casă pe bătrâna gheişă, chiar în momentul în care se pregătea să plece spre restaurantul de lux, unde urma să cânte în faţa unor clienţi, la shamisen, o lăută tradiţională japoneză cu trei coarde. A fugit din casă cât a putut mai repede, de la primele zdruncinături, însă nu a putut ajunge foarte departe. Cei mai mulţi oameni din cartier s-au refugiat pe acoperişuri. Pe ea a salvat-o un bărbat, care a purtat-o în spate până la sala de sport, aşa cum, în 1933, a purtat-o pe umeri mama sa, alungată tot de un cutremur înspăimântător, în oraşul Sanriku. “Am lăsat în casă tot ce aveam, kimonoul meu, centurile, două lăute, accesoriile pentru coafură, s-au dus toate. Nu-mi vine să cred!”

Nu cutremurul în sine i-a distrus casa şi i-a rispit lucrurile, ci puhoiul de apă, care a adus cu sine mormane de maşini şi de bucăţi din alte case. “M-am trezit într-o clipă între o maşină strivită şi un cadavru. Este o amintire oribilă care mă bântuie.” Dar nu este singura. Bătrâna a pierdut în valul care a venit peste oraş o mulţime de prieteni sau angajaţi ai restaurantelor în care era invitată ca gheişă. Pe unii a fost chemată să îi identifice. “Însă ştiu că sunt puternică, aşa cum fost întotdeauna. Şi mă mândresc cu asta. Am ales să fiu gheişă de la 12 ani, pentru a-mi putea ajuta familia, când tatăl meu a căut bolnav la pat. Mi-am luat un nume de scenă. M-am străduit să fiu o damă de companie rafinată. Am şi avut o clientelă selectă. Mai târziu mi-am dedicat viaţa artelor tradiţionale japoneze. N-am niciun fel de regrete. Maestra mea m-a învăţat să nu mă opresc niciodată din muncă.”

În jur de o sută de gheişe trăiau în Kamaishi în perioada de glorie a oraşului, când uzinele Nippon Steel duduiau din plin. Însă după anii ‘60 oraşul a început să decadă din cauza concurenţei străine. De aceea, toate gheişele au plect din Kamaishi. “N-am mai rămas decât eu aici. Şi vreau să fac lumea să se simtă bine din nou, atunci când va începe reconstrucţia oraşului.”

Tsuyako Ito vrea să mai muncească încă vreo 4-5 ani, când se va retrage. Însă nu oricum, ci printr-un mare spectacol de adio. “Am pierdut în această nenorocire oameni dragi, oameni care m-au ajutat de-a lungul timpului. Am pierdut costumele şi obiectele fără de care nu pot lucra. Nu ştiu cum o să mai pot pune în scenă spectacolul de retragere pe care mi-l doresc. Dar nu mă las. Mai am câţiva ani la dispoziţie. Sunt sigură că am să reuşesc.”